راهنمای جامع و کامل ویروس کرونا: هر چیزی که باید بدانید!
نوشته شده توسط : ...

از ابتدای شیوع همه‌گیر ویروس کرونا، ما در مجله پزشکی درمانکده شروع به اطلاع رسانی و گردآوری مطالب مفید پزشکی کردیم. در این مقاله تمامی این نوشته‌ها تجمیع شده تا شما بتوانید به راحتی به همه آنها دسترسی داشته باشید. امیدواریم که هر چه سریع‌تر ویروس کرونا را شکست بدهیم و دوباره به جریان عادی زندگی بازگردیم.

5 اصل طلایی مبارزه با ویروس کرونا

۵ اصل طلایی (DO THE FIVE) مبارزه با ویروس کرونا: 1. دست‌ها: مرتبا دست ها را بشویید، ۲. آرنج: سرفه کردن را با آرنج خود بپوشانید، ۳. صورت: به صورت دست نزنید، ۴. پاها: حداقل ۱ متر از دیگران فاصله بگیرید، ۵. احساس مریضی: در خانه بمانید.

شما هم این ۵ اصل طلایی ساده را انجام دهید تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود؟
هنگام شیوع یک ویروس جانوری جدید و انتقال آن به جوامع انسانی مثل ویروس کرونا، متخصصان معمولا خدا را شکر می­‌کنند که این ویروس، سرخک نیست. بر اساس دانسته­‌های ما، ویروس سرخک بیش از هر ویروس دیگری واگیردار است. هر کیس مبتلا به سرخک می‌­تواند 12 تا 18 فرد جدید را آلوده کند که این تعداد ابتلا، در مقایسه با 6 عدد ابتلا به فلج اطفال، آبله و سرخجه، رقم بسیار بالایی است. تخمین زده می­‌شود که هر کیس مبتلا به کروناویروس جدید می­‌تواند دو تا سه فرد دیگر را آلوده کند.

در حال حاضر اما، گزارش­‌های متناقضی در مورد آیروسل بودن یا نبودن کروناویروس جدید وجود دارد. مطالعاتی که عنوان می­‌کنند کروناویروس جدید ممکن است آیروسل باشد، مقدماتی بوده و در تضاد با پژوهش‌­های دیگر هستند. بر اساس پژوهش‌­های انجام شده، در اتاق بیمارستان مبتلایان به Covid-19، ذرات آیروسل کروناویروسی یافت نشده است. اگر می‌خواهید بدانید که کرونا از طریق هوا منتقل می شود یا نه، این نوشته را بخوانید.

توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت بیماران ویروس کرونا در منزل
سازمان بهداشت جهانی (WHO) این دستورالعمل سریع را جهت رفع نیاز در مورد مراقبت امن خانگی برای بیماران مبتلا به عفونت مشکوک به ویروس کرونا (COVID-19) با علائم خفیف و اقدامات بهداشتی عمومی مرتبط با مدیریت تماسها، ارائه داده است. علائم خفیف شامل تب درجه پایین، سرفه کردن، ضعف، بی قراری یا گلو درد بدون علائم هشداردهنده مانند تنگی نفس یا مشکل در تنفس. افزایش مشکل تنفسی مانند خلط یا خون ریزی علائم دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال و بدون تغییر در وضعیت روحی، مانند سردرگمی یا بی حالی. این نوشته را بخوانید تا بتوانید از بیماران خود در خانه مراقبت کنید.

فاصله‌گذاری اجتماعی چیست و چرا باید رعایت شود؟
با افزایش جهانی تعداد کیس‌­های مبتلا به کووید-19، ما خواستار آنیم تا همه­‌ی مردم، به فاصله­‌گذاری اجتماعی و یا در صورت امکان، به قرنیطه خانگی روی آورند. تلاش تک‌­تک ما به عنوان عضوی از جامعه ضروری است. اقدامات شما، نه تنها روی خودتان، بلکه بر روی عزیزانتان و نیز آسیب پذیرترین افراد جامعه ما اثرگذار است. اقدامات شما در همین لحظه می­‌تواند زندگی افراد زیادی را نجات دهد: زندگی یک همسایه، یک دوست، یک همکار و یا یکی از اعضای یک خانواده. با خواندن این نوشته با مفهوم فاصله‌گذاری اجتماعی و اهمیت آن آشنا شوید.

واکسن چطور تهیه می شود؟ واکسن کرونا کی آماده می شود؟
واکسن یک سازه بیولوژیکی است که بدن را در برابر بیماری های خاص عفونی مصون می دارد. واکسن معمولا حاوی یک عامل بیماری زاست و این عامل شبیه به ریزجانداری است که باعث بروز بیماری شده و اغلب از نمونه میکروب های ضعیف یا مرده، سموم یا یکی از پروتئین های سطحی آن به دست می آید. این عامل سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا آن را به عنوان تهدید بشناسد، نابودش کند و بعد هرگونه ریزجاندار مربوط به این عامل را که ممکن است بعدها با آن روبه رو شود، بشناسد و از بین ببرد. واکسن ها پیشگیری کننده هستند (به وسیله ی پاتوژن طبیعی یا «مصنوعی» مانع از بروز عفونت می شوند یا به بهبود آن کمک می کنند) یا از آن ها برای درمان استفاده می شود (مثلا واکسن ضد سرطان که هنوز کشف نشده است). برای تهیه ی واکسن از چند روش اصلی استفاده می شود. نقاط قوت و محدودیت های هر روش در ادامه ذکر شده است. اما درحال حاضر واکسنی برای محافظت از افراد دربرابر کروناویروس یا کووید 19 وجود ندارد ولی این وضع چه زمانی تغییر می کند؟

اینفوگرافیک نکات کلیدی برای ایمنی بیشتر غذاها در مقابل ویروس کرونا
۵ نکته کلیدی برای ایمنی بیشتر غذاها در مقابل ویروس کرونا را حتما رعایت کنید: ۱. تمیزکاری، ۲. مواد غذایی پخته و خام را از یکدیگر جدا کنید، ۳. کاملا بپزید، ۴. مواد غذایی را در دمای مناسب نگهدارید، ۵. از آب و مواد خام ایمن استفاده کنید.

بیماران و مبتلایان ویروس کرونا چه کنند؟
ویروس کرونا نشانه های مشخصی مثل تب، سرفه و تنگی نفس دارد. اگر خدای ناکرده به کرونا مبتلا شده‌اید و یا تصور می‌کنید که این گونه است، اقداماتی را که در این نوشته ارائه شده‌اند برای جلوگیری از انتشار بیماری به دیگران انجام دهید.

حقوق، نقش و مسئولیت کارکنان بهداشتی: چگونه از خودتان محافظت کنید؟
کرونا ویروس ها گروهی از ویروس های متعلق به خانواده Coronaviridae هستند که هم حیوانات و هم انسانها را آلوده می کنند. کرونا ویروس های انسانی می توانند باعث ایجاد بیماری خفیف مشابه سرماخوردگی شوند، در حالیکه برخی دیگر باعث بیماری شدیدتر می شوند (مانند MERS – سندرم تنفسی خاورمیانه و SARS – سندرم شدید تنفسی حاد). کرونا ویروس جدیدی است که قبلا در انسان مشاهده نشده بود اما در دسامبر سال 2019 در ووهان چین ظاهر شد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) با کارشناسان، دولت ها و شرکای جهانی همکاری نزدیکی می کند تا به سرعت دانش علمی در مورد این ویروس جدید را گسترش داده و با توصیه های به موقع، اقداماتی را برای محافظت از سلامت مردم و جلوگیری از گسترش این شیوع انجام دهد.

چگونه باید محل کار را برای مقابله با ویروس کرونا آماده کرد؟
سازمان بهداشت جهانی (WHO) از شیوع بیماری ویروس جدید کرونا را در استان هوبی در چین خبر داد و “وضعیت اضطراری بهداشت عمومی” اعلان کرد. WHO اظهار داشت كه خطر ابتلا به بیماری كرونا ویروس 2019 (COVID-19) به سایر كشورهای جهان پخش شده است.

WHO و مقامات بهداشت عمومی در سراسر جهان برای مهار شیوع COVID-19 اقدام می کنند. با این حال، موفقیت در دراز مدت نمی تواند مورد توجه واقع شود. اگر بخواهیم جلوی شیوع این بیماری را بگیریم، تمام بخش های جامعه ما – از جمله مشاغل و کارفرمایان – باید نقش خودشان را ایفا کنند. این نوشته به شما کمک می کند محل کار را از کووید 19 در امان نگاه دارید.

راهنمای خرید ایمن در طول دوره همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-19)
هیچ موردی از کووید-19 گزارش نشده که با مواد غذایی آلوده مرتبط باشد. خطر اصلی برای خریداران در تماس با فرد آلوده است. از شما درخواست می‌شود، مرتبا دستان خود را بشویید، اقدامات بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و تماس با افراد خارج از خانه خود را به حداقل برسانید.

این راهنما به شما کمک می‌کند تا هنگام خرید ملزومات، در امان باشید و از دیگران محافظت کنید.

مراقبت از کودکان در دوران شیوع ویروس کرونا
بر اساس شواهد موجود، به نظر نمی رسد کودکان در معرض خطر بیشتری در برابر ویروس کرونا نسبت به بزرگسالان باشند. در حالی که تعدادی از کودکان و نوزادان مبتلا به کووید-19 بیمار بوده اند، بزرگسالان، بیشتر موارد شناخته شده تا به امروز را تشکیل می دهند. علائم ویروس کرونا در کودکان و بزرگسالان مشابه است. با این حال، کودکان مبتلا به کووید-19 تأیید شده، معمولا علائم خفیفی نشان داده اند.

 

علائم جدید ویروس کرونا چیست؟

سازمان بهداشت جهانی فهرست علائم را از نظر شدت، شامل سایر علائم احتمالی نظیر ورم، جوش یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم، دسته­ بندی می­ کند.

گزارشات از علائم خفیف تا بیماری شدید و مرگ برای بیماری کرونا 2019 حکایت دارند. علائم می‌توانند از 2 تا 14 روز پس از قرارگیری در معرض ویروس پدیدار شوند:

تب
سرفه
تنگی نفس
در حال حاضر درمان ضدویروسی مشخصی برای کرونا پیشنهاد نشده است. افرادی که دارای کرونا هستند، می‌بایست مراقبت‌های پشتیبانی برای کاهش علایم دریافت کنند. برای حالت‌های بیماری شدید، درمان بایستی شامل مراقبت جهت ارتقای عملکرد ارگان‌های حیاتی باشد. در این نوشته راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا، راه‌های درمان و سوالات متدوال در مورد کروناویروس را بخوانید.

11 سوال پاسخ داده شده در مورد شیوع ویروس کرونا Covid-19
1. این کرونا ویروس جدید چیست و از کجا آمده است؟

، 2. علائم بیماری چیست؟، 3. كرونا ویروس‌ها چگونه گسترش می یابند؟، 4. آیا در این شیوع جایی وجود دارد که نباید بروم؟، 5. من هنوز نگران کرونا ویروس جدید هستم. برای محافظت از خودم چه کاری باید انجام دهم؟ ماسک صورت بخرم؟، 6. اگر فکر می کنم Covid-19 دارم باید چه کار کنم؟، 7. آیا این یک بیماری همه گیر کشنده است؟، 8. آیا شهر من در معرض خطر شیوع بیماری است؟، 9. چگونه این همه گیری پایان می یابد؟، 10. چگونه دنیا به این بحران پاسخ می دهد؟، 11. چگونه ممکن است این همه گیری پایان یابد؟.

چه زمانی تب خطرناک است؟
ویروس کرونا در این روزها شایع شده است و یکی از شایع ترین علائم آن، تب خطرناک است. در ادامه بخوانید که چگونه تب در ما شکل می گیرد. انسان هم مانند سایر پستانداران دارای سیستم تنظیم خودکار دمای بدن است. مرکز این سیستم در هیپوتالاموس مغز قرار دارد. همچنین در بدن ما دو گروه گیرنده های حرارتی به نام (ترمورسپتور) وجود دارد: دسته اول در هیپوتالاموس که گیرنده های درجه حرارت مرکزی نامیده می شوند و دسته دیگر گیرنده های حرارتی در پوست که درجه حرارت محیط را دریافت می کنند. ما در اثر تغییر دمای محیط دو نوع واکنش مختلف نشان می دهیم که عبارتند از واکنش های ارادی و واکنش های غیر ارادی. در این نوشته بخوانید که دمای طبیعی بدن چقدر است و تب کرونا چند درجه است؟

اگر بیمار ویروس کرونا هستید چه کاری باید انجام دهید؟
در این راهنما بیاموزید که چگونه باید از خودتان هنگام ابتلا به ویروس کرونا، مواظبت کنید.

تب در بزرگسالان
دمای طبیعی بدن شما بین 36 تا 36.8 درجه سانتی‌گراد است. درجه حرارت بالا یا تب، برای بیشتر افراد، زمانی است که دمای بدن 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد. این می تواند نشانۀ ناخوشی شما باشد. تب معمولاً به این معناست که شما به عفونتی مانند سرماخوردگی مبتلا هستید. اما همچنین می تواند ناشی از عفونت های جدی تر مانند کروناویروس باشد. در این نوشته بخوانید که تب در بزرگسالان چگونه است.

تنگی نفس چیست و چرا بروز می‌کند؟
زمانی­‌که هوای کافی به ریه نرسد، دچار تنگی نفس می­‌شوید که می­‌تواند نشانه­‌ی یک اختلال بنیادین در سلامت شما باشد. زمانی­‌که فعالیت جسمانی دارید یا صاف دراز می­‌کشید، این حس تشدید می­‌شود. ممکن است علائم دیگری مانند سرفه یا تب را هم تجربه کنید. تنگی نفس یکی از علائم ویروس کروناست. این نوشته را بخوانید تا متوجه شوید که دارای علائم تنگی نفس هستید یا نه.

علائم، انواع و راه‌های درمان سرفه
سرفه از علائم ویروس کرونا است و به همین خاطر در این نوشته سراغ آن رفته‌ایم. سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود. شاید سرفه کردن وضعیت خوبی نباشد اما معمولا نشانه­‌ی بیماری جدی نیست. درواقع، سرفه رفلکس سالم و مهمی است که به راه­‌های هوا در گلو و قفسه­‌ی سینه کمک می­‌کند. با خواندن این نوشته هرچیزی که لازم است در مورد سرفه بدانید.

ویروس کرونا با بدن انسان چه می‌کند؟
برای بیشتر افراد بیماری خفیف است، ولی بعضی ها می‌میرند. پس ویروس چگونه به بدن حمله می‌کند؟ چرا بعضی از افراد می‌میرند و چگونه بعضی دیگر درمان می‌شوند؟ در این نوشته بخوانید که ویروس کرونا چه آسیب‌ها و صدماتی به بدن مبتلایان وارد می‌کند.

1۵ باور رایج اما غلط در مورد ویروس کرونا
این روزها ویروس کرونا خواب و خیال راحت را از همه ما گرفته است. در این مقاله با منبع سازمان بهداشت جهانی، ۱5 باور رایج اما غلط را به چالش کشیده ایم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید خودتان را در مقابل ویروس کرونا محافظت کنید.

ویروس جدید کرونا چیست؟ (تفاوت های کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی)
آنچه که به تازگی موجب ترس و بیماری بسیاری از هموطن های ما شده است، ویروس جدیدی است که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس جدیدترین آنها از خانواده ویروس های کرونا است. این ویروس به نام COVID-19 نامگذاری شده است. نسخه های قدیمی تر این ویروس مانند سارس SARS هم در چین و کشورهای دیگر از جمله ایران تا حدودی همه گیر شد. تفاوت این ویروس جدید با ویروس های دیگر مولد سرماخوردگی و یا آنفولانزا در این است که این بیماری علامت های مشخصه ای دارد که آنرا از سایر کرونا ها و آنفولانزا جدا می کند. در این نوشته در مورد تفاوت‌های کووید 2019 با آنفولانزای فصلی و سرماخوردگی بخوانید.

منشاء و جهش های ویروس کرونا (کووید-۱۹ یا SARS-CoV-2)
این مقاله ترجمه مقاله علمی منتشر شده در ژورنال آکسفورد است. در این مقاله منشاء و منبع ویروس جدید کووید-۱۹ با نام علمی SARS-CoV-2 ملقب به ویروس کرونا بررسی شده است و جهش های این ویروس به دقت شرح داده شده است. این ویروس دو گونه با نام های S و L دارد که نوع L خطرناک تر و کشنده تر است، اما نوع S که از اجداد نوع اول است با شیوع و خطر کمتری همراه است. این نوشته را بخوانید تا با منشاء ویروس کرونا آشنا شوید.

آیا ممکن است دو بار به ویروس کرونا مبتلا شویم؟
اکنون شیوع کروناویروس توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام شده است. سرعت گسترش ویروس باعث نگرانی های گسترده ای در مورد شیوع بیشتر آن شده است، علاوه بر این در حال حاضر (انتهای سال 98) به بیش از 160 کشور رسیده است، در حالی که اروپا در مرکز شیوع این بیماری واقع شده، که از چین سرچشمه گرفته، و باعث شده است تا بسیاری از مردم این سؤال را بپرسند که آیا بیش از یکبار امکان ابتلا به آن وجود دارد یا خیر.

تاثیر ویروس کرونا روی بارداری، شیردهی، زایمان و نوزادان
در حال حاضر نمی­‌دانیم آیا احتمال ابتلای زنان باردار به ویروس کووید-19 نسبت به عموم مردم بیشتر است یا آیا در نتیجه­‌ی ابتلا به آن بیماری جدی­‌تری را تجربه می­‌کنند یا خیر. زنان باردار تغییراتی در بدن خود تجربه می­‌کنند که ممکن است خطر بروز عفونت را در آن­ها بالا ببرد. سابقه­‌ی شدت بیماری زنان هنگام ابتلا به ویروس­‌هایی از خانواده­‌ی کووید-19 و سایر عفونت­‌های مسری تنفسی، مانند آنفلونزا، بیشتر بوده و همواره لازم است زنان باردار از خود در برابر هرگونه بیماری محافظت کنند. در این نوشته در مورد تاثیر کووید 19 روی زنان باردار و نوزادان بخوانید.

آیا افراد مبتلا به آسم بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا قرار می‌گیرند؟
افراد مبتلا به آسم، هر سال از خود در برابر سرماخوردگی و آنفلونزا محافظت می­‌کنند زیرا باعث تشدید سرفه و خس­خس می­‌شود. آسم، یک بیماری شایع و بلندمدت در ریه است که عمل تنفس را دشوار می­‌سازد و منجر به تنگی نفس می­‌شود.

افراد مبتلا به آسم، امسال باید نگران کووید-19 هم باشند. ویروس جدید کرونا که باعث بروز کووید-19 می­‌شود، مانند سایر ویروس­های کرونا، به دستگاه تنفسی حمله می­‌کند و تا 6 فروردین ماه 435 هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و دست کم 19 هزار نفر جان خود را از دست دادند. بنابر خبرگذاری­‌های رسمی بهداشت، افراد مسن یا کسانی­‌که از قبل سابقه‌­ی پزشکی داشته­‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. حالا بسیاری از افرادی که از بیماری آسم رنج می­‌برند از خود می­‌پرسند؛ آیا وضعیت پزشکی افرادی که آسم دارند باعث می­‌شود بیشتر در معرض خطر باشند یا خیر؟

تاثیر ویروس کرونا روی بیماران دیابتی
درمجموع، فرد دچار دیابت در صورت ابتلا به ویروس علائم و عوارض شدیدی را تجربه می­‌کند. اگر دیابت به­‌خوبی کنترل شده باشد، خطر این­که فرد در اثر ابتلا به کوید-19 علائم حاد را تجربه کند، به‌­اندازه­‌ی دیگر افراد عادی است.

اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت قرار می­‌گیرد. بیماری قلبی و سایر بیماری­‌ها نیز در کنار دیابت احتمال شدت بیماری در اثر ابتلا به کوید-19 را، مانند سایر بیماری­‌های مسری، بالا می‌­برد زیرا توانایی بدن در مبارزه با عفونت کاهش یافته است. در این نوشته تاثیر ویروس کرونا روی دیابت را بخوانید.

آیا از دست رفتن حس بویایی و چشایی با ویروس کرونا مرتبط است؟
بر اساس شواهد جمع­‌آوری شده توسط راینولوژیست­‌های برجسته انگلستان، هر فرد در صورت از­دست­‌دادن ناگهانی حس بویایی، ممکن است «ناقل پنهان» کروناویروس باشد؛ حتی اگر این فرد هیچ یک از دیگر علائم کرونا را نداشته باشد. به گزارش متخصصان برجسته گوش و حلق و بینی انگلستان، یک­سوم مبتلایان کووید-19 (COVID-19) کره جنوبی، چین و ایتالیا نیز به از دست دادن حس بویایی خود اشاره کرده‌­اند.

بحران ویروس کرونا مثل یک مشت بی‌هوا از ووهان به صورت جامعه جهانی هجوم آورد و تاثیر منفی پیش‌بینی نشده‌ای روی زندگی صدها میلیون انسان گذاشته است. ترس مبتلا شدن و از دست عزیزانمان آرامش و خیال را از ما گرفته است. حالا در این هرج و مرج و غم و ترس و نگرانی می توانیم به علم رجوع کنیم چرا که یک ذره ناچیز میکروسکوپی تنها با کمک علم است که می تواند شناخته شود. نظرات و دیدگاه های متخصصان، پزشکان و دانشمندان از سراسر جهان را بخوانیم.

چه گروه‌هایی بیشتر در خطر ویروس کرونا هستند؟
گروه­های خاصی از افراد درصورت ابتلا به ویروس کرونا بیشتر در معرض خطر قرار دارند اما فکر نمی­‌کنیم احتمال بروز بیماری در این افراد بیشتر باشد. این ویروس شبیه به عفونت­‌های دیگر مانند آنفلونزاست. اگر جزو موارد زیر هستید، خطر شدت بیماری در صورت ابتلا به کووید-19 در شما بالاتر است: 1. 60 سال به بالا، 2.سابقه­‌ی بیماری طولانی­‌مدت مانند بیماری قلبی، ریوی، دیابت، سرطان یا فشار خون، 3.سیستم ایمنی ضعیف (Immunosuppressed). اگر شما هم جزو گروه های پرریسک کروناویروس هستید، حتما این نوشته را بخوانید.

کارشناسان در مورد استعمال سیگار و ویروس کرونا چه می‌گویند؟
کارشناسان، پزشکان و متخصصین به این سوال جواب دادند: “آیا به نظر می رسد سیگار کشیدن یک عامل خطر برای ابتلا به ویروس کرونا است؟” اگر سیگاری هستید، این نوشته را حتما بخوانید.

آیا حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟
کروناویروس‌ها یک خانواده بزرگ ویروس هستند. برخی کروناویروس‌ها باعث ایجاد بیماری هایی مانند سرماخوردگی در افراد شده و برخی دیگر باعث ایجاد بیماری در انواع خاصی از حیوانات مانند گاو، شتر و خفاش می شوند. برخی از ویروس‌های خانواده کروناویروس‌ها، مانند کروناویروس‌های سگی و کروناویروس‌های گربه‌ای، فقط حیوانات را آلوده کرده و انسان‌ها را آلوده نمی‌کنند.

ناقلین خاموش ویروس کرونا ممکن است دیگران را مبتلا کنند
به ما توصیه شده که از افرادی که به صورت واضح بیمار هستند و سرفه و عطسه می کنند، دوری نماییم تا از ابتلا به کروناویروس جدید در امان بمانیم؛ اما حدود 25 درصد از افراد مبتلا هرگز علامت دار نمی شوند. طبق شواهد جدید، در بقیه ی افراد نیز ممکن است علائم تا 48 ساعت پس از عفونت ظاهر نشوند. دانشمندان تا این لحظه عنوان کرده‌اند که هر دو گروه ممکن است «ناقلین خاموش» این ویروس باشند. مطالعات متعدد اخیر، این موضوع را بیشتر آشکار کرده اند. یکی از مطالعات که در مورد انتقال این بیماری در سنگاپور و چین انجام شده است مشخص کرد که عفونت در این دو کشور، به ترتیب 2.55 و 2.89 روز قبل از شروع علائم رخ داده است. 

چرا صابون ویروس کرونا را از بین می‌برد؟
مهم ترین توصیه‌‌ای که پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می کنند، شستن دست هاست. این به این دلیل است که داخل صابون مولکول های دو طرفه ای وجود دارد که یک انتهای آنها به آب جذب می شود و انتهای دیگر به چربی. پس وقتی مولکولهای صابون در تماس با آب و روغن قرار می گیرند، این ترکیب دو طرفه چربی ها را از هم جدا می کند. به نحوی که ذرات روغن را احاطه می کند و آنها را در آب پراکنده می کند. در این ویدیو دقیقا ببینید که چرا صابون ویروس ها را از بین می برد.

چرا بیماری های جدید مانند کووید-۱۹ در چین ظاهر می شوند؟
تعداد زیادی از ویروس های مولد بیماری از بدن حیوانات سرچشمه می گیرند. تعدادی از ویروس هایی که موجب آنفولانزا می شوند از پرندگان و خوک ها سرچشمه گرفته اند. ویروس HIV ایدز از شامپانزه ها آمده اند. ویروس ابولا از خفاش ها به انسان سرایت کرده اند و ویروس کووید 19 (COVID-19) از خفاش به نوعی مورچه خواری به نام پانگولین (Pangolin) و از پانگولین به انسان سرایت کرده است. در حالی که ویروس ها به سادگی بین گونه ها پرش می کنند، سفر این چنینی برای یک ویروس مرگبار بسیار نادر است. زیرا باید همه میزبان ها در چند نقطه با هم ارتباط داشته باشند. بازار تره بار ووهان، محلی است که این امکان را فراهم کرد. محلی که حیوانات زنده برای مصرف خوراکی سلاخی می شوند. این نوشته علت بروز ویروس کووید 19 از چین را مو شکافی و بررسی می کند.

 

4. بیماری‌‎های مشابه ویروس کرونا

مقایسه کوید-19 و سارس: بازگشت ویروس کرونا بعد از 16 سال
اخیرا اخبار مربوط به کووید-19، که در اثر ویروس جدید کرونا به وجود می ­آید، همه ­جا شنیده می­ شود. با این­حال، شاید بهتر باشد اول با اصطلاح ویروس کرونا طی شیوع سندرم حاد تنفسی (سارس) در سال 2003 آشنا شوید.

کووید-19 و سارس هر دو از طریق ویروس کرونا رخ می­ دهد. ویروسی که منجر به بروز سارس می­ شود با نام سارس-ویروس کرونا (SARS-CoV) شناخته می­ شود درحالی­که ویروس کووید-19، سارس-ویروس کرونا-2 (SARS-CoV-2) نام دارد. انواع دیگری از ویروس­ های انسانی کرونا هم وجود دارد.

به ر­غم نام مشابه، تفاوت­ هایی میان این دو ویروس دیده می­ شود. در این نوشته به این موضوع می­ پردازیم.

ویروس جدید هانتا ویروس چیست؟
در گرماگرم مبارزه و گسترش جهانیِ کووید-19 (CoVID-19) که از آلودگی به ویروسی از خانواده کرونا ویروس ها بوجود می آید، خبر جدیدی همگان را شگفت زده کرد: روز دوشنبه یک بیمار مبتلا به ویروسی از خانواده هانتاویروس ها، در حالی که در اتوبوس در حال سفر در چین بود به ناگهان در گذشت. این مورد موجب شوکه شدن بسیاری از افراد شد اما باید متذکر شویم که این ویروس پدیده‌ی جدیدی و به خطرناکی ویروس کرونا نیست.. در ادامه به بررسی این بیماری می پردازیم.

با خانواده ویروس‌های کرونا آشنا شوید: مقایسه کووید-۱۹ با سارس و مرس
ویروس‌های کرونا گروهی از ویروس‌ها هستند که منجر به ایجاد بیماری در پستانداران و پرندگان می‌شوند. در انسان‌‌ها، ویروس‌های کرونا منجر به ایجاد عفونت بافت تنفسی می‌شود که معمولا خفیف هستند، مانند سرماخوردگی عمومی (که می‌توان اساسا به راینوویروس اشاره کرد). هر چند که فرم‌های نادرتر آن مثل سارس، مرس و کووید-۱۹ کُشنده هستند. علائم بیماری در گونه‌های مختلف متغیر است: در مرغ ها، این ویروس منجر به ایجاد بیماری در بافت تنفسی فوقانی می‌گردد، در حالی که در گاو و خوک منجر به اسهال خواهد شد. هنوز هیچ گونه واکسن یا داروی ضد ویروس برای جلوگیری یا درمان عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا در انسان ساخته نشده است. نام ویروس کرونا از کلمه لاتین corona، به معنای تاج یا هاله، به‌وجودآمده است که به ظاهر تاج-مانند اطراف ویروس در زیر میکروسکوپ الکترونی دو بعدی اشاره می‌کند. در این نوشته با خانواده ویروس های کرونا آشنا شوید.

12 ویروس کشنده و مرگبار روی زمین
انسان ها برای هزاران سال است که در حال مقابله با ویروس ها هستند. ویروس کووید-۱۹ (کرونا) جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. در مورد برخی از بیماری های ویروسی، واکسن ها و داروهای ضدویروس امکان جلوگیری از شیوع گسترده عفونت ها و کمک به بهبودی بیماران را برای ما فراهم کرده است. ما موفق به ریشه کن کردن بیماری ای بنام آبله شدیم و دنیا را از موارد جدید ابتلا رهایی بخشیدیم.

با این حال فاصله زیادی تا پیروزی در مبارزه در برابر ویروس ها از جمله ویروس کرونا داریم. در دهه‌های اخیر، ویروس های متعددی از حیوانات به انسان انتقال یافته اند و ضمن داشتن شیوع قابل توجه، جان هزاران نفر را گرفته اند. گونه ویروس ابولایی که در سال 2014-2016 در غرب آفریقا شیوع پیدا کرد، منجر به مرگ 90٪ از افراد آلوده شد، و این ویروس را به کشنده ترین عضو خانواده ابولا تبدیل کرد.

اما ویروس های دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه و یا حتی کشنده تر هستند. در حال حاضر شماری از ویروس ها، از جمله کرونا ویروس جدید، در سراسر جهان شیوع یافته اند، و با اینکه میزان مرگ و میر کمتری دارند، اما هنوز هم تهدید جدی برای بهداشت عمومی به حساب می آیند، چراکه هنوز ابزاری برای مقابله با آنها وجود ندارد. این نوشته 12 ویروس از مرگ‌بارترین ویروس ها را بررسی می کند.

آنفلونزای اسپانیایی: مرگبارترین بیماری مسری تاریخ
در سال 1918، موجی از آنفلونزا به نام آنفلونزای اسپانیایی بیماری همه گیری در جهان به وجود آورد که به سرعت شیوع پیدا می کرد و همه را می کشت. افراد پیر، جوان، بیمار و سالم همگی به این بیماری مبتلا می شدند و دست کم 10% از بیماران جان خود را از دست می دادند.

آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری متغیر است ولی باورها براین است که یک سوم از جمعیت دنیا مبتلا شدند و دست کم پنجاه میلیون نفر جان خود را از دست دادند به طوری که انفلونزای اسپانیایی به مرگبارترین بیماری مسری عصر مدرن تبدیل شد. با این که در آن زمان لقب آنفلونزای اسپانیایی به این بیماری داده شد، بعید است که محل بروز این ویروس از اسپانیا باشد. این نوشته در مورد بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ جهان است.

میکروب ها: باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل های تک سلولی (پروتوزوآ)
اصطلاح «میکروب» به مجموعه ی موجودات میکروسکوپی شامل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و پروتوزوآ ها اطلاق می شود. میکروب ها، موجودات بسیار کوچکی هستند که بدون ابزارهای اختصاصی، که میکروسکوپ نامیده می شوند، نمی توان آنها را مشاهده کرد. میکروسکوپ، تصویر میکروب ها را صدها و هزاران بار بزرگتر کرده و در نتیجه آنها را قابل رویت می نماید. بسیاری از این میکروب ها منجر به ایجاد بیماری در انسان و دیگر جانوران می شوند. در این نوشته با انوا میکروب‌ها آشنا شوید.

مقایسه‌ی پاندمی کووید-19 (ویروس کرونا) با پاندمی های تاریخ
با مشاهده‌ی موارد جدیدی از بیماری جدید کروناویروس، موسوم به کووید-19 که روز به روز در حال گسترده تر شدن است، مقایسه‌ی آن با دیگر پاندمی های اخیر امری طبیعی است.
بعنوان مثال، در سال 1918 آنفولانزا پیش از آنکه فروکش نموده و تحت کنترل در آید، چیزی نزدیک به یک سوم جمعیت جهان را مبتلا کرد. سپس ویروس های تهدید کننده‌ی دیگری از ناکجا آباد ظاهر شدند: ویروس سندرم حاد شدید تنفسی (SARS)؛ ویروس آنفولانزای H1N1 در سال 2009 و ویروس ابولا. شایان ذکر است که در نهایت ما همه‌ی آنها را تحت کنترل در آوریم.
اما گسترش یک بیماری وابستگی بسیاری به محیط دارد؛ نحوه‌ی ابتلا به بیماری، میزان کشندگی و مسری بودن آن، سطح بهداشت مردم و زمان پیدایش واکسن یا درمان برای آن بیماری از جمله عوامل تاثیر گذار بر گسترش یک بیماری می باشند. در این نوشته با دیگر پاندمی‌های تاریخ آشنا شوید.

داستان ویروس جدید خوکی چیست؟
اخیرا خبر یک ویروس جدید خوکی منتشر شده است و در تب و تاب ویروس کرونا، باعث جلب توجه شده است. در این مقاله این ویروس قدیمی را بررسی می کنیم و به این نتیجه می رسیم که جای نگرانی وجود ندارد.

نقشه کشورهای درگیر با ویروس کرونا

جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوام
همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان که منجر به کووید-19 می­‌شود، خبرگزاری­‌های رسمی بهداشت تاکید دارند که شستن مداوم و صحیح دست­‌ها یکی از موثرترین روش­‌های پیشگیری از شیوع عفونت و بیماری است. طبق توصیه­‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، باید به‌­منظور جلوگیری از شیوع میکروب‌ها دست کم 20 ثانیه دستان خود را ضدعفونی کنیم. می­‌توان برای زدودن میکروب از مواد الکلی برای ضدعفونی دست‌­ها استفاده کرد که دست کم حاوی الکل 60% باشد اما هیچ‌­چیز به‌­اندازه­‌ی آب و صابون در پاک کردن گرد و غبار یا مواد شیمیایی مضر موثر نیست. به­‌علاوه، مواد ضدعفونی­‌کننده تمام گونه­‌های میکروب را از بین نمی­‌برد.

با این­که شستن مداوم دست­‌ها روشی مطمئن برای دور کردن بیماری است، به‌­گفته­‌ی متخصصین امراض پوست می­‌تواند منجر به خشکی پوست یا تشدید آن شود. در این نوشته راه‌های مقابله با خشکی پوست دست را بخوانید.

دهیدراسیون (کم‌­آبی بدن) چیست و چگونه درمان می‌شود؟
دهیدراسیون به به معنی کمتر بودن میزان آب ورودی بدن در مقایسه با میزان آب خروجی است. در صورت عدم درمان، این عارضه می­‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. کودکان و افراد بالای 65 سال، بیشتر در معرض کم­‌آبی هستند. احتمالا بدن شما در صورت داشتن علائم آنفلوانزا یا کروناویروس، دچار کم‌­آبی خواهد شد. در این نوشته با راه‌های درمان کم‌آبی آشنا می‌شوید.

تاثیر استرس روی سیستم ایمنی بدن
افراد زیادی به تجربه دریافته‌­اند که بین اضطراب و بیماری ارتباط وجود دارد. هنگامی که در خانه یا محل کار دچار اضطراب می‌شویم، سرماخوردگی، آنفلونزا، تبخال و حساسیت تشدید می­‌شود. به همین دلیل ویروس کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. افراد مبتلا به ویروس کرونا اگر تحت استرس قرار بگیرند دچار تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این نوشته بررسی می کند که استرس می تواند چه تاثیرات مخربی روی سیستم دفاعی و ایمنی بدن داشته باشد.

اضطراب (استرس مخرب و شدید) ناشی از ویروس کرونا
اکنون نه تنها کشور ما، بلکه همه جهان با بیماری جدیدی مواجه شده است. این بیماری کووید 19 (COVID-19: COrona VIrus Disease 2019) نامیده شده که به کرونا معروف شده است زیرا ویروس جدیدی از نسل کروناویروس ها موجب ایجاد آن است. برای این بیماری تاکنون نه تنها درمان قطعی در اختیار نداریم، بلکه حتی اطلاعات ما در مورد آن هم بسیار کم است. اخبار بیماری و فوت، در کنار این واقعیت که بسیاری از افراد ممکن است تا دو هفته یا بیشتر ناقل ویروس باشند و حتی خودشان هم از آلودگی خودشان آگاه نباشند، موجب شده است تا ترس و استرس بسیاری برای افراد در مواجه با این ویروس ایجاد شود. استرس به این دلیل به وجود می آید که ما آینده و زندگی خودمان یا عزیزانمان را در خطر می بینیم. این نوشته را بخوانید تا با اضطراب ناشی از ویروس کرونا مقابله کنید.

اثرات استرس ناشی از ویروس کرونا روی کودکان و کاهش آن
امروزه با افزایش میزان شیوع بیماری کووید-19 در ایران و جهان، انتشار اخبار مربوط به آن، بحث قرنطینه خانگی موضوعی همگانی و حتی جهانی شده است. این مباحث متاسفانه در حضور کودکان نقل می شود و برای دنیای کوچک آنها این خبرها، مانند اخبار آخر الزمانی است و استرس زیادی را برای کودکان به همراه خواهد داشت. آنها ممکن است احساس کنند که دنیا به پایان رسیده و دیگر به حالت عادی باز نخواهد گشت. این نوشته را بخوانید تا بتوانید به کودکان خود در کنترل و کاهش استرس کمک کنید.

کنترل و کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا
استرس با افزایش ترشح کورتیزول همراه است که بسته به میزان کورتیزول ترشح شده، واکنش هایی را در بدن ایجاد می کند. در گذشته های دور این هورمون می بایست ما را برای مقابله با حمله حیوان وحشی، دشمن، و یا فرار از موقعیت خطرناک آماده می کرد. این هورمون موجب ایجاد آمادگی جسمانی بیشتر و تولید انرژی برای واکنش سریعتر و قوی تر در برابر خطر می شود. اما در شرایط فعالی این استرس اگر طولانی باشد، می تواند منجر به اضطراب بشود که آثار بسیار مخربی در بدن ما دارد. در این نوشته بخوانید که چطور می توانیم استرس ناشی از شیوع همه گیر کروناویروس را کنترل کنیم و کاهش دهیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا
ترس از ویروس کرونا منجر به افزایش جستجو های آنلاین شده است و اطلاعات نادرست زیادی در مورد چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن مشاهده می‌شود. آیا غذاهایی وجود دارد که بتوانند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کنند؟ آیا ویتامین‌ها می‌توانند کمک کنند؟ سیستم ایمنی، شبکه پیچیده از سلول‌ها، ارگان‌ها و بافت‌ها است که با هم همکاری می‌کنند تا از بدن در برابر عفونت محافظت کنند. در حالی که ژنتیک نقش بسیار مهمی دارد، اما از مطالعه دوقلوها می‌دانیم که قدرت سیستم ایمنی ما تا حد زیادی تحت تاثیر فاکتورهای غیروراثتی است. میکروب‌هایی که در طول زندگی در معرض آن‌ها هستیم و فاکتور های سبک زندگی، مانند استرس، خواب، رژیم غذایی و ورزش نقش بسیار مهمی را در تقویت واکنش سیستم ایمنی ما ایفا می‌کنند.

استرس ناشی از ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن
شیوع بیماری کورونا ویروس 2019 (COVID-19) ممکن است برای افراد استرس‌زا باشد. ترس و نگرانی در مورد یک بیماری می تواند بسیار زیاد باشد و باعث ایجاد احساسات شدید در بزرگسالان و کودکان شود. مقابله با استرس، باعث می شود شما، افرادی که به آنها اهمیت می دهید و جامعه‌تان قوی‌تر شوید. با خواندن این نوشته با راه‌های مقابله با استرس ناشی از ویروس کرونا آشنا شوید.

6. آزمایش و تست کرونا
تست آنتی‌بادی (سرولوژی) چیست؟

تست‌های سرولوژیک تست‌هایی هستند که در خون به دنبال آنتی‌بادی می‌گردند. این تست‌ها می‌توانند شامل چندین روش آزمایشگاهی باشند. انواع مختلفی از تست‌های آنتی‌بادی برای تشخیص بیماری‌های مختلف استفاده می‌شوند.

برای تشخیص کرونا، آزمایش PCR بهتر است یا آنتی بادی؟
ممکن است انجام تست توسط آزمایشگاه 24 ساعت طول بکشد اما شما احتمالا تا چند روز نتایج خود را دریافت نخواهید کرد. تست های آینده ممکن است سریع تر باشند.

تست یا آزمایش آنتی بادی کرونا چیست؟
این آزمایش حضور آنتی بادی ها، پروتئین هایی که در پاسخ به عفونت ها ساخته می شوند، را بررسی می کنند. آنتی بادی ها در خون افرادی که بعد از ابتلا به عفونت آزمایش می شوند، شناسایی می گردند؛ این پروتئین ها تلاش بدن برای مبارزه با یک عفونت به خصوص را نشان می دهند.

آزمایش های کرونا تا چه اندازه قابل اطمینان است؟
آزمایش کووید-19 بازتاب زیادی در اخبار پیدا کرده است. اولین و ضروری­ ترین تمرکز روی بالا بردن دسترسی به انجام آزمایش است تا افرادی که در حال حاضر مبتلا به بیماری هستند تشخیص داده شوند. اما حالا تست­ های دیگر هم روی کار آمده است. تست آنتی بادی، که علائم بروز بیماری در گذشته را در افراد نشان می­ دهد، در دسترس قرار گرفته است.

تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش کرونا
به طور کلی آزمایش تشخیص ویروس کرونا یا بیماری کووید-19 با دو روش آزمایش تشخیص عفونی (مولکولی یا PCR) و آزمایش آنتی بادی یا پادتن امکان پذیر است. باید گفت که هیچ تستی همیشه بی­‌نقص نیست. گاهی ممکن است نتیجه­‌ی تمام آزمایشات به اشتباه مثبت (نتیجه­ ی آزمایش باید منفی باشد چون مبتلا به کووید-19 نیستید اما مثبت در می­ آید) یا منفی نشان داده شود (نتیجه­ ی آزمایش باید مثبت باشد چون به کووید-19 مبتلا هستید اما نتیجه منفی در می­ آید). گاهی نتیجه قطعی نیست (نتیجه روشن نیست و نمی­ دانید مثبت است یا منفی).

تست های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟
احتمالا اخیرا اخبار زیادی درمورد تست ویروس کرونا به گوشتان خورده است. در ادامه اطلاعاتی درمورد انواع و مراحل تست های تشخیصی کرونا آمده است.

 

منبع: darmankade

1. مبارزه و پیش‌گیری ویروس کرونافاصله گیری اجتماعیفاصله گیری اجتماعی 
5 اصل طلایی مبارزه با ویروس کرونا۵ اصل طلایی (DO THE FIVE) مبارزه با ویروس کرونا: 1. دست‌ها: مرتبا دست ها را بشویید، ۲. آرنج: سرفه کردن را با آرنج خود بپوشانید، ۳. صورت: به صورت دست نزنید، ۴. پاها: حداقل ۱ متر از دیگران فاصله بگیرید، ۵. احساس مریضی: در خانه بمانید.
شما هم این ۵ اصل طلایی ساده را انجام دهید تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.
آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود؟هنگام شیوع یک ویروس جانوری جدید و انتقال آن به جوامع انسانی مثل ویروس کرونا، متخصصان معمولا خدا را شکر می­‌کنند که این ویروس، سرخک نیست. بر اساس دانسته­‌های ما، ویروس سرخک بیش از هر ویروس دیگری واگیردار است. هر کیس مبتلا به سرخک می‌­تواند 12 تا 18 فرد جدید را آلوده کند که این تعداد ابتلا، در مقایسه با 6 عدد ابتلا به فلج اطفال، آبله و سرخجه، رقم بسیار بالایی است. تخمین زده می­‌شود که هر کیس مبتلا به کروناویروس جدید می­‌تواند دو تا سه فرد دیگر را آلوده کند.
در حال حاضر اما، گزارش­‌های متناقضی در مورد آیروسل بودن یا نبودن کروناویروس جدید وجود دارد. مطالعاتی که عنوان می­‌کنند کروناویروس جدید ممکن است آیروسل باشد، مقدماتی بوده و در تضاد با پژوهش‌­های دیگر هستند. بر اساس پژوهش‌­های انجام شده، در اتاق بیمارستان مبتلایان به Covid-19، ذرات آیروسل کروناویروسی یافت نشده است. اگر می‌خواهید بدانید که کرونا از طریق هوا منتقل می شود یا نه، این نوشته را بخوانید.
توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت بیماران ویروس کرونا در منزلسازمان بهداشت جهانی (WHO) این دستورالعمل سریع را جهت رفع نیاز در مورد مراقبت امن خانگی برای بیماران مبتلا به عفونت مشکوک به ویروس کرونا (COVID-19) با علائم خفیف و اقدامات بهداشتی عمومی مرتبط با مدیریت تماسها، ارائه داده است. علائم خفیف شامل تب درجه پایین، سرفه کردن، ضعف، بی قراری یا گلو درد بدون علائم هشداردهنده مانند تنگی نفس یا مشکل در تنفس. افزایش مشکل تنفسی مانند خلط یا خون ریزی علائم دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال و بدون تغییر در وضعیت روحی، مانند سردرگمی یا بی حالی. این نوشته را بخوانید تا بتوانید از بیماران خود در خانه مراقبت کنید.
فاصله‌گذاری اجتماعی چیست و چرا باید رعایت شود؟با افزایش جهانی تعداد کیس‌­های مبتلا به کووید-19، ما خواستار آنیم تا همه­‌ی مردم، به فاصله­‌گذاری اجتماعی و یا در صورت امکان، به قرنیطه خانگی روی آورند. تلاش تک‌­تک ما به عنوان عضوی از جامعه ضروری است. اقدامات شما، نه تنها روی خودتان، بلکه بر روی عزیزانتان و نیز آسیب پذیرترین افراد جامعه ما اثرگذار است. اقدامات شما در همین لحظه می­‌تواند زندگی افراد زیادی را نجات دهد: زندگی یک همسایه، یک دوست، یک همکار و یا یکی از اعضای یک خانواده. با خواندن این نوشته با مفهوم فاصله‌گذاری اجتماعی و اهمیت آن آشنا شوید.
واکسن چطور تهیه می شود؟ واکسن کرونا کی آماده می شود؟واکسن یک سازه بیولوژیکی است که بدن را در برابر بیماری های خاص عفونی مصون می دارد. واکسن معمولا حاوی یک عامل بیماری زاست و این عامل شبیه به ریزجانداری است که باعث بروز بیماری شده و اغلب از نمونه میکروب های ضعیف یا مرده، سموم یا یکی از پروتئین های سطحی آن به دست می آید. این عامل سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا آن را به عنوان تهدید بشناسد، نابودش کند و بعد هرگونه ریزجاندار مربوط به این عامل را که ممکن است بعدها با آن روبه رو شود، بشناسد و از بین ببرد. واکسن ها پیشگیری کننده هستند (به وسیله ی پاتوژن طبیعی یا «مصنوعی» مانع از بروز عفونت می شوند یا به بهبود آن کمک می کنند) یا از آن ها برای درمان استفاده می شود (مثلا واکسن ضد سرطان که هنوز کشف نشده است). برای تهیه ی واکسن از چند روش اصلی استفاده می شود. نقاط قوت و محدودیت های هر روش در ادامه ذکر شده است. اما درحال حاضر واکسنی برای محافظت از افراد دربرابر کروناویروس یا کووید 19 وجود ندارد ولی این وضع چه زمانی تغییر می کند؟
اینفوگرافیک نکات کلیدی برای ایمنی بیشتر غذاها در مقابل ویروس کرونا۵ نکته کلیدی برای ایمنی بیشتر غذاها در مقابل ویروس کرونا را حتما رعایت کنید: ۱. تمیزکاری، ۲. مواد غذایی پخته و خام را از یکدیگر جدا کنید، ۳. کاملا بپزید، ۴. مواد غذایی را در دمای مناسب نگهدارید، ۵. از آب و مواد خام ایمن استفاده کنید.
بیماران و مبتلایان ویروس کرونا چه کنند؟ویروس کرونا نشانه های مشخصی مثل تب، سرفه و تنگی نفس دارد. اگر خدای ناکرده به کرونا مبتلا شده‌اید و یا تصور می‌کنید که این گونه است، اقداماتی را که در این نوشته ارائه شده‌اند برای جلوگیری از انتشار بیماری به دیگران انجام دهید.
حقوق، نقش و مسئولیت کارکنان بهداشتی: چگونه از خودتان محافظت کنید؟کرونا ویروس ها گروهی از ویروس های متعلق به خانواده Coronaviridae هستند که هم حیوانات و هم انسانها را آلوده می کنند. کرونا ویروس های انسانی می توانند باعث ایجاد بیماری خفیف مشابه سرماخوردگی شوند، در حالیکه برخی دیگر باعث بیماری شدیدتر می شوند (مانند MERS – سندرم تنفسی خاورمیانه و SARS – سندرم شدید تنفسی حاد). کرونا ویروس جدیدی است که قبلا در انسان مشاهده نشده بود اما در دسامبر سال 2019 در ووهان چین ظاهر شد.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) با کارشناسان، دولت ها و شرکای جهانی همکاری نزدیکی می کند تا به سرعت دانش علمی در مورد این ویروس جدید را گسترش داده و با توصیه های به موقع، اقداماتی را برای محافظت از سلامت مردم و جلوگیری از گسترش این شیوع انجام دهد.
چگونه باید محل کار را برای مقابله با ویروس کرونا آماده کرد؟سازمان بهداشت جهانی (WHO) از شیوع بیماری ویروس جدید کرونا را در استان هوبی در چین خبر داد و “وضعیت اضطراری بهداشت عمومی” اعلان کرد. WHO اظهار داشت كه خطر ابتلا به بیماری كرونا ویروس 2019 (COVID-19) به سایر كشورهای جهان پخش شده است.
WHO و مقامات بهداشت عمومی در سراسر جهان برای مهار شیوع COVID-19 اقدام می کنند. با این حال، موفقیت در دراز مدت نمی تواند مورد توجه واقع شود. اگر بخواهیم جلوی شیوع این بیماری را بگیریم، تمام بخش های جامعه ما – از جمله مشاغل و کارفرمایان – باید نقش خودشان را ایفا کنند. این نوشته به شما کمک می کند محل کار را از کووید 19 در امان نگاه دارید.
راهنمای خرید ایمن در طول دوره همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-19)هیچ موردی از کووید-19 گزارش نشده که با مواد غذایی آلوده مرتبط باشد. خطر اصلی برای خریداران در تماس با فرد آلوده است. از شما درخواست می‌شود، مرتبا دستان خود را بشویید، اقدامات بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و تماس با افراد خارج از خانه خود را به حداقل برسانید.
این راهنما به شما کمک می‌کند تا هنگام خرید ملزومات، در امان باشید و از دیگران محافظت کنید.
مراقبت از کودکان در دوران شیوع ویروس کرونابر اساس شواهد موجود، به نظر نمی رسد کودکان در معرض خطر بیشتری در برابر ویروس کرونا نسبت به بزرگسالان باشند. در حالی که تعدادی از کودکان و نوزادان مبتلا به کووید-19 بیمار بوده اند، بزرگسالان، بیشتر موارد شناخته شده تا به امروز را تشکیل می دهند. علائم ویروس کرونا در کودکان و بزرگسالان مشابه است. با این حال، کودکان مبتلا به کووید-19 تأیید شده، معمولا علائم خفیفی نشان داده اند.
 
2. درباره ویروس کروناویروس کروناویروس کرونا 
علائم جدید ویروس کرونا چیست؟سازمان بهداشت جهانی فهرست علائم را از نظر شدت، شامل سایر علائم احتمالی نظیر ورم، جوش یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم، دسته­ بندی می­ کند.
علائم، راه‌های پیشگیری و درمان ویروس کرونا + پرسش و پاسخگزارشات از علائم خفیف تا بیماری شدید و مرگ برای بیماری کرونا 2019 حکایت دارند. علائم می‌توانند از 2 تا 14 روز پس از قرارگیری در معرض ویروس پدیدار شوند:
تبسرفهتنگی نفسدر حال حاضر درمان ضدویروسی مشخصی برای کرونا پیشنهاد نشده است. افرادی که دارای کرونا هستند، می‌بایست مراقبت‌های پشتیبانی برای کاهش علایم دریافت کنند. برای حالت‌های بیماری شدید، درمان بایستی شامل مراقبت جهت ارتقای عملکرد ارگان‌های حیاتی باشد. در این نوشته راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا، راه‌های درمان و سوالات متدوال در مورد کروناویروس را بخوانید.
11 سوال پاسخ داده شده در مورد شیوع ویروس کرونا Covid-191. این کرونا ویروس جدید چیست و از کجا آمده است؟، 2. علائم بیماری چیست؟، 3. كرونا ویروس‌ها چگونه گسترش می یابند؟، 4. آیا در این شیوع جایی وجود دارد که نباید بروم؟، 5. من هنوز نگران کرونا ویروس جدید هستم. برای محافظت از خودم چه کاری باید انجام دهم؟ ماسک صورت بخرم؟، 6. اگر فکر می کنم Covid-19 دارم باید چه کار کنم؟، 7.  آیا این یک بیماری همه گیر کشنده است؟، 8. آیا شهر من در معرض خطر شیوع بیماری است؟، 9. چگونه این همه گیری پایان می یابد؟، 10. چگونه دنیا به این بحران پاسخ می دهد؟، 11. چگونه ممکن است این همه گیری پایان یابد؟.
چه زمانی تب خطرناک است؟ویروس کرونا در این روزها شایع شده است و یکی از شایع ترین علائم آن، تب خطرناک است. در ادامه بخوانید که چگونه تب در ما شکل می گیرد. انسان هم مانند سایر پستانداران دارای سیستم تنظیم خودکار دمای بدن است. مرکز این سیستم در هیپوتالاموس مغز قرار دارد. همچنین در بدن ما دو گروه گیرنده های حرارتی به نام (ترمورسپتور) وجود دارد: دسته اول در هیپوتالاموس که گیرنده های درجه حرارت مرکزی نامیده می شوند و دسته دیگر گیرنده های حرارتی در پوست که درجه حرارت محیط را دریافت می کنند. ما در اثر تغییر دمای محیط دو نوع واکنش مختلف نشان می دهیم که عبارتند از واکنش های ارادی و واکنش های غیر ارادی. در این نوشته بخوانید که دمای طبیعی بدن چقدر است و تب کرونا چند درجه است؟
اگر بیمار ویروس کرونا هستید چه کاری باید انجام دهید؟در این راهنما بیاموزید که چگونه باید از خودتان هنگام ابتلا به ویروس کرونا، مواظبت کنید.
تب در بزرگسالاندمای طبیعی بدن شما بین 36 تا 36.8 درجه سانتی‌گراد است. درجه حرارت بالا یا تب، برای بیشتر افراد، زمانی است که دمای بدن 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد. این می تواند نشانۀ ناخوشی شما باشد. تب معمولاً به این معناست که شما به عفونتی مانند سرماخوردگی مبتلا هستید. اما همچنین می تواند ناشی از عفونت های جدی تر مانند کروناویروس باشد. در این نوشته بخوانید که تب در بزرگسالان چگونه است.
تنگی نفس چیست و چرا بروز می‌کند؟زمانی­‌که هوای کافی به ریه نرسد، دچار تنگی نفس می­‌شوید که می­‌تواند نشانه­‌ی یک اختلال بنیادین در سلامت شما باشد. زمانی­‌که فعالیت جسمانی دارید یا صاف دراز می­‌کشید، این حس تشدید می­‌شود. ممکن است علائم دیگری مانند سرفه یا تب را هم تجربه کنید. تنگی نفس یکی از علائم ویروس کروناست. این نوشته را بخوانید تا متوجه شوید که دارای علائم تنگی نفس هستید یا نه.
علائم، انواع و راه‌های درمان سرفهسرفه از علائم ویروس کرونا است و به همین خاطر در این نوشته سراغ آن رفته‌ایم. سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود. شاید سرفه کردن وضعیت خوبی نباشد اما معمولا نشانه­‌ی بیماری جدی نیست. درواقع، سرفه رفلکس سالم و مهمی است که به راه­‌های هوا در گلو و قفسه­‌ی سینه کمک می­‌کند. با خواندن این نوشته هرچیزی که لازم است در مورد سرفه بدانید.
ویروس کرونا با بدن انسان چه می‌کند؟برای بیشتر افراد بیماری خفیف است، ولی بعضی ها می‌میرند. پس ویروس چگونه به بدن حمله می‌کند؟ چرا بعضی از افراد می‌میرند و چگونه بعضی دیگر درمان می‌شوند؟ در این نوشته بخوانید که ویروس کرونا چه آسیب‌ها و صدماتی به بدن مبتلایان وارد می‌کند.
1۵ باور رایج اما غلط در مورد ویروس کرونااین روزها ویروس کرونا خواب و خیال راحت را از همه ما گرفته است. در این مقاله با منبع سازمان بهداشت جهانی، ۱5 باور رایج اما غلط را به چالش کشیده ایم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید خودتان را در مقابل ویروس کرونا محافظت کنید.
ویروس جدید کرونا چیست؟ (تفاوت های کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی)آنچه که به تازگی موجب ترس و بیماری بسیاری از هموطن های ما شده است، ویروس جدیدی است که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس جدیدترین آنها از خانواده ویروس های کرونا است. این ویروس به نام COVID-19 نامگذاری شده است. نسخه های قدیمی تر این ویروس مانند سارس SARS هم در چین و کشورهای دیگر از جمله ایران تا حدودی همه گیر شد. تفاوت این ویروس جدید با ویروس های دیگر مولد سرماخوردگی و یا آنفولانزا در این است که این بیماری علامت های مشخصه ای دارد که آنرا از سایر کرونا ها و آنفولانزا جدا می کند. در این نوشته در مورد تفاوت‌های کووید 2019 با آنفولانزای فصلی و سرماخوردگی بخوانید.
 
 نام شما ایمیل
 
منشاء و جهش های ویروس کرونا (کووید-۱۹ یا SARS-CoV-2)این مقاله ترجمه مقاله علمی منتشر شده در ژورنال آکسفورد است. در این مقاله منشاء و منبع ویروس جدید کووید-۱۹ با نام علمی SARS-CoV-2 ملقب به ویروس کرونا بررسی شده است و جهش های این ویروس به دقت شرح داده شده است. این ویروس دو گونه با نام های S و L دارد که نوع L خطرناک تر و کشنده تر است، اما نوع S که از اجداد نوع اول است با شیوع و خطر کمتری همراه است. این نوشته را بخوانید تا با منشاء ویروس کرونا آشنا شوید.
آیا ممکن است دو بار به ویروس کرونا مبتلا شویم؟اکنون شیوع کروناویروس توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام شده است. سرعت گسترش ویروس باعث نگرانی های گسترده ای در مورد شیوع بیشتر آن شده است، علاوه بر این در حال حاضر (انتهای سال 98) به بیش از 160 کشور رسیده است، در حالی که اروپا در مرکز شیوع این بیماری واقع شده، که از چین سرچشمه گرفته، و باعث شده است تا بسیاری از مردم این سؤال را بپرسند که آیا بیش از یکبار امکان ابتلا به آن وجود دارد یا خیر.
تاثیر ویروس کرونا روی بارداری، شیردهی، زایمان و نوزاداندر حال حاضر نمی­‌دانیم آیا احتمال ابتلای زنان باردار به ویروس کووید-19 نسبت به عموم مردم بیشتر است یا آیا در نتیجه­‌ی ابتلا به آن بیماری جدی­‌تری را تجربه می­‌کنند یا خیر. زنان باردار تغییراتی در بدن خود تجربه می­‌کنند که ممکن است خطر بروز عفونت را در آن­ها بالا ببرد. سابقه­‌ی شدت بیماری زنان هنگام ابتلا به ویروس­‌هایی از خانواده­‌ی کووید-19 و سایر عفونت­‌های مسری تنفسی، مانند آنفلونزا، بیشتر بوده و همواره لازم است زنان باردار از خود در برابر هرگونه بیماری محافظت کنند. در این نوشته در مورد تاثیر کووید 19 روی زنان باردار و نوزادان بخوانید.
آیا افراد مبتلا به آسم بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا قرار می‌گیرند؟افراد مبتلا به آسم، هر سال از خود در برابر سرماخوردگی و آنفلونزا محافظت می­‌کنند زیرا باعث تشدید سرفه و خس­خس می­‌شود. آسم، یک بیماری شایع و بلندمدت در ریه است که عمل تنفس را دشوار می­‌سازد و منجر به تنگی نفس می­‌شود.
افراد مبتلا به آسم، امسال باید نگران کووید-19 هم باشند. ویروس جدید کرونا که باعث بروز کووید-19 می­‌شود، مانند سایر ویروس­های کرونا، به دستگاه تنفسی حمله می­‌کند و تا 6 فروردین ماه 435 هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و دست کم 19 هزار نفر جان خود را از دست دادند. بنابر خبرگذاری­‌های رسمی بهداشت، افراد مسن یا کسانی­‌که از قبل سابقه‌­ی پزشکی داشته­‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. حالا بسیاری از افرادی که از بیماری آسم رنج می­‌برند از خود می­‌پرسند؛ آیا وضعیت پزشکی افرادی که آسم دارند باعث می­‌شود بیشتر در معرض خطر باشند یا خیر؟
تاثیر ویروس کرونا روی بیماران دیابتیدرمجموع، فرد دچار دیابت در صورت ابتلا به ویروس علائم و عوارض شدیدی را تجربه می­‌کند. اگر دیابت به­‌خوبی کنترل شده باشد، خطر این­که فرد در اثر ابتلا به کوید-19 علائم حاد را تجربه کند، به‌­اندازه­‌ی دیگر افراد عادی است.
اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت قرار می­‌گیرد. بیماری قلبی و سایر بیماری­‌ها نیز در کنار دیابت احتمال شدت بیماری در اثر ابتلا به کوید-19 را، مانند سایر بیماری­‌های مسری، بالا می‌­برد زیرا توانایی بدن در مبارزه با عفونت کاهش یافته است. در این نوشته تاثیر ویروس کرونا روی دیابت را بخوانید.
آیا از دست رفتن حس بویایی و چشایی با ویروس کرونا مرتبط است؟بر اساس شواهد جمع­‌آوری شده توسط راینولوژیست­‌های برجسته انگلستان، هر فرد در صورت از­دست­‌دادن ناگهانی حس بویایی، ممکن است «ناقل پنهان» کروناویروس باشد؛ حتی اگر این فرد هیچ یک از دیگر علائم کرونا را نداشته باشد. به گزارش متخصصان برجسته گوش و حلق و بینی انگلستان، یک­سوم مبتلایان کووید-19 (COVID-19) کره جنوبی، چین و ایتالیا نیز به از دست دادن حس بویایی خود اشاره کرده‌­اند.
دانشمندان و متخصصان در مورد ویروس کرونا چه می گویند؟ (قسمت 1) – (قسمت 2)بحران ویروس کرونا مثل یک مشت بی‌هوا از ووهان به صورت جامعه جهانی هجوم آورد و تاثیر منفی پیش‌بینی نشده‌ای روی زندگی صدها میلیون انسان گذاشته است. ترس مبتلا شدن و از دست عزیزانمان آرامش و خیال را از ما گرفته است. حالا در این هرج و مرج و غم و ترس و نگرانی می توانیم به علم رجوع کنیم چرا که یک ذره ناچیز میکروسکوپی تنها با کمک علم است که می تواند شناخته شود. نظرات و دیدگاه های متخصصان، پزشکان و دانشمندان از سراسر جهان را بخوانیم.
چه گروه‌هایی بیشتر در خطر ویروس کرونا هستند؟گروه­های خاصی از افراد درصورت ابتلا به ویروس کرونا بیشتر در معرض خطر قرار دارند اما فکر نمی­‌کنیم احتمال بروز بیماری در این افراد بیشتر باشد. این ویروس شبیه به عفونت­‌های دیگر مانند آنفلونزاست. اگر جزو موارد زیر هستید، خطر شدت بیماری در صورت ابتلا به کووید-19 در شما بالاتر است: 1. 60 سال به بالا، 2.سابقه­‌ی بیماری طولانی­‌مدت مانند بیماری قلبی، ریوی، دیابت، سرطان یا فشار خون، 3.سیستم ایمنی ضعیف (Immunosuppressed). اگر شما هم جزو گروه های پرریسک کروناویروس هستید، حتما این نوشته را بخوانید.
کارشناسان در مورد استعمال سیگار و ویروس کرونا چه می‌گویند؟کارشناسان، پزشکان و متخصصین به این سوال جواب دادند: “آیا به نظر می رسد سیگار کشیدن یک عامل خطر برای ابتلا به ویروس کرونا است؟” اگر سیگاری هستید، این نوشته را حتما بخوانید.
آیا حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟کروناویروس‌ها یک خانواده بزرگ ویروس هستند. برخی کروناویروس‌ها باعث ایجاد بیماری هایی مانند سرماخوردگی در افراد شده و برخی دیگر باعث ایجاد بیماری در انواع خاصی از حیوانات مانند گاو، شتر و خفاش می شوند. برخی از ویروس‌های خانواده کروناویروس‌ها، مانند کروناویروس‌های سگی و کروناویروس‌های گربه‌ای، فقط حیوانات را آلوده کرده و انسان‌ها را آلوده نمی‌کنند.
ناقلین خاموش ویروس کرونا ممکن است دیگران را مبتلا کنندبه ما توصیه شده که از افرادی که به صورت واضح بیمار هستند و سرفه و عطسه می کنند، دوری نماییم تا از ابتلا به کروناویروس جدید در امان بمانیم؛ اما حدود 25 درصد از افراد مبتلا هرگز علامت دار نمی شوند. طبق شواهد جدید، در بقیه ی افراد نیز ممکن است علائم تا 48 ساعت پس از عفونت ظاهر نشوند. دانشمندان تا این لحظه عنوان کرده‌اند که هر دو گروه ممکن است «ناقلین خاموش» این ویروس باشند. مطالعات متعدد اخیر، این موضوع را بیشتر آشکار کرده اند. یکی از مطالعات که در مورد انتقال این بیماری در سنگاپور و چین انجام شده است مشخص کرد که عفونت در این دو کشور، به ترتیب 2.55 و 2.89 روز قبل از شروع علائم رخ داده است.
آیا گروه خونی شما خطر ابتلا به کروناویروس را در شما افزایش می دهد؟اگر اخیرا مشغول گشت و گذاردر اینترنت بوده باشید، ممکن است متوجه شایعاتی در مورد ارتباط گروه خونی و کرونا ویروس جدید شده باشید. این موضوع به این دلیل است که مطالعه ی جدیدی به این نکته اشاره می کند که افراد با گروه خونی A ممکن است بیشتر از سایر افراد، مستعد ابتلا به ویروس باشند و افراد با گروه خونی O ممکن است در برابر ویروس، بیشتر در امان باشند. در این نوشته بخوانید رابطه بین گروه خونی و ویروس کرونا چیست.
3. ویدیو در مورد ویروس کروناتفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا
 
ویدیو: تفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا چیست؟تفاوت بین آنفلونزا و کووید-۱۹ آن‌چنان بزرگ به نظر نمی‌رسد، مخصوصا وقتی که در کنار این بیماری‌های واقعا مسری به آنها نگاه کنید. بعلاوه، بسیاری از علائم آنفلونزا و کووید-۱۹ بسیار شبیه هم هستند. تب، سرفه، حتی هر دوی آن‌ها بعضی اوقات می‌توانند باعث ذات‌الریه شوند؛ که در نهایت هر دوی آن‌ها می‌توانند کشنده باشند. از این مقایسه چه چیزهایی می آموزیم؟
ویدیو: علائم ویروس کرونا روز به روز چگونه است؟در ابتدا ممکن است فکر کنید که یک سرماخوردگی است. ممکن است همینطور هم باشد، اما ویروس کرونا تشدید می شود. اینها چیزهایی است که لازم است در مورد این ویروس بدانید:طبق مطالعه مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کووید 19، از تاریخ 1 اسفند 98، ۸۰ درصد از موارد تایید شده آزمایشگاهی کووید-19 خفیف تا متوسط بودند، ۱۶ درصد شدید بودند و ۶ درصد بحرانی بودند. لازم است بدانید که یک مورد خفیف کووید ۱۹ همانند یک مورد خفیف سرماخوردگی نیست و همچنان نشانه های آن شدید است. در این ویدیو خواهید دید که ویروس کرونا روز به روز در مبتلایان چه علائمی ایجاد می‌کند.
ویدیو: توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونادر 29 دسامبر، خوشه ای از موارد ذات الريه در کشور چین گزارش شد. بررسی‌ها نشان داد که این بیماری ناشی از یک ویروس ناشناخته است، که هم‌اکنون با عنوان ویروس کرونا جدید 2019 شناخته می‌شود. در این ویدئو سازمان بهداشت جهانی نگاهی دارد به اطلاعاتی که هم‌اکنون در مورد این ویروس در دسترس است. به یاد داشته باشید که این یک ویروس جدید است و چیزهایی که هم‌اکنون در مورد آن می‌دانیم ممکن است در آینده تغییر کنند.
 
تست هوشمند کرونا
 
ویدیو: چرا صابون ویروس کرونا را از بین می‌برد؟مهم ترین توصیه‌‌ای که پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می کنند، شستن دست هاست. این به این دلیل است که داخل صابون مولکول های دو طرفه ای وجود دارد که یک انتهای آنها به آب جذب می شود و انتهای دیگر به چربی. پس وقتی مولکولهای صابون در تماس با آب و روغن قرار می گیرند، این ترکیب دو طرفه چربی ها را از هم جدا می کند. به نحوی که ذرات روغن را احاطه می کند و آنها را در آب پراکنده می کند. در این ویدیو دقیقا ببینید که چرا صابون ویروس ها را از بین می برد.
ویدیو: چرا بیماری های جدید مانند کووید-۱۹ در چین ظاهر می شوند؟تعداد زیادی از ویروس های مولد بیماری از بدن حیوانات سرچشمه می گیرند. تعدادی از ویروس هایی که موجب آنفولانزا می شوند از پرندگان و خوک ها سرچشمه گرفته اند. ویروس HIV ایدز از شامپانزه ها آمده اند. ویروس ابولا از خفاش ها به انسان سرایت کرده اند و ویروس کووید 19 (COVID-19) از خفاش به نوعی مورچه خواری به نام پانگولین (Pangolin) و از پانگولین به انسان سرایت کرده است. در حالی که ویروس ها به سادگی بین گونه ها پرش می کنند، سفر این چنینی برای یک ویروس مرگبار بسیار نادر است. زیرا باید همه میزبان ها در چند نقطه با هم ارتباط داشته باشند. بازار تره بار ووهان، محلی است که این امکان را فراهم کرد. محلی که حیوانات زنده برای مصرف خوراکی سلاخی می شوند. این نوشته علت بروز ویروس کووید 19 از چین را مو شکافی و بررسی می کند.
 
 
4. بیماری‌‎های مشابه ویروس کروناویروس کشنده
 
مقایسه کوید-19 و سارس: بازگشت ویروس کرونا بعد از 16 سالاخیرا اخبار مربوط به کووید-19، که در اثر ویروس جدید کرونا به وجود می ­آید، همه ­جا شنیده می­ شود. با این­حال، شاید بهتر باشد اول با اصطلاح ویروس کرونا طی شیوع سندرم حاد تنفسی (سارس) در سال 2003 آشنا شوید.
کووید-19 و سارس هر دو از طریق ویروس کرونا رخ می­ دهد. ویروسی که منجر به بروز سارس می­ شود با نام سارس-ویروس کرونا (SARS-CoV) شناخته می­ شود درحالی­که ویروس کووید-19، سارس-ویروس کرونا-2 (SARS-CoV-2) نام دارد. انواع دیگری از ویروس­ های انسانی کرونا هم وجود دارد.
به ر­غم نام مشابه، تفاوت­ هایی میان این دو ویروس دیده می­ شود. در این نوشته به این موضوع می­ پردازیم.
ویروس جدید هانتا ویروس چیست؟در گرماگرم مبارزه و گسترش جهانیِ کووید-19 (CoVID-19) که از آلودگی به ویروسی از خانواده کرونا ویروس ها بوجود می آید، خبر جدیدی همگان را شگفت زده کرد: روز دوشنبه یک بیمار مبتلا به ویروسی از خانواده هانتاویروس ها، در حالی که در اتوبوس در حال سفر در چین بود به ناگهان در گذشت. این مورد موجب شوکه شدن بسیاری از افراد شد اما باید متذکر شویم که این ویروس پدیده‌ی جدیدی و به خطرناکی ویروس کرونا نیست.. در ادامه به بررسی این بیماری می پردازیم.
با خانواده ویروس‌های کرونا آشنا شوید: مقایسه کووید-۱۹ با سارس و مرسویروس‌های کرونا گروهی از ویروس‌ها هستند که منجر به ایجاد بیماری در پستانداران و پرندگان می‌شوند. در انسان‌‌ها، ویروس‌های کرونا منجر به ایجاد عفونت بافت تنفسی می‌شود که معمولا خفیف هستند، مانند سرماخوردگی عمومی (که می‌توان اساسا به راینوویروس اشاره کرد). هر چند که فرم‌های نادرتر آن مثل سارس، مرس و کووید-۱۹ کُشنده هستند. علائم بیماری در گونه‌های مختلف متغیر است: در مرغ ها، این ویروس منجر به ایجاد بیماری در بافت تنفسی فوقانی می‌گردد، در حالی که در گاو و خوک منجر به اسهال خواهد شد. هنوز هیچ گونه واکسن یا داروی ضد ویروس برای جلوگیری یا درمان عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا در انسان ساخته نشده است. نام ویروس کرونا از کلمه لاتین corona، به معنای تاج یا هاله، به‌وجودآمده است که به ظاهر تاج-مانند اطراف ویروس در زیر میکروسکوپ الکترونی دو بعدی اشاره می‌کند. در این نوشته با خانواده ویروس های کرونا آشنا شوید.
12 ویروس کشنده و مرگبار روی زمینانسان ها برای هزاران سال است که در حال مقابله با ویروس ها هستند. ویروس کووید-۱۹ (کرونا) جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. در مورد برخی از بیماری های ویروسی، واکسن ها و داروهای ضدویروس امکان جلوگیری از شیوع گسترده عفونت ها و کمک به بهبودی بیماران را برای ما فراهم کرده است. ما موفق به ریشه کن کردن بیماری ای بنام آبله شدیم و دنیا را از موارد جدید ابتلا رهایی بخشیدیم.
با این حال فاصله زیادی تا پیروزی در مبارزه در برابر ویروس ها از جمله ویروس کرونا داریم. در دهه‌های اخیر، ویروس های متعددی از حیوانات به انسان انتقال یافته اند و ضمن داشتن شیوع قابل توجه، جان هزاران نفر را گرفته اند. گونه ویروس ابولایی که در سال 2014-2016 در غرب آفریقا شیوع پیدا کرد، منجر به مرگ 90٪ از افراد آلوده شد، و این ویروس را به کشنده ترین عضو خانواده ابولا تبدیل کرد.
اما ویروس های دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه و یا حتی کشنده تر هستند. در حال حاضر شماری از ویروس ها، از جمله کرونا ویروس جدید، در سراسر جهان شیوع یافته اند، و با اینکه میزان مرگ و میر کمتری دارند، اما هنوز هم تهدید جدی برای بهداشت عمومی به حساب می آیند، چراکه هنوز ابزاری برای مقابله با آنها وجود ندارد. این نوشته 12 ویروس از مرگ‌بارترین ویروس ها را بررسی می کند.
آنفلونزای اسپانیایی: مرگبارترین بیماری مسری تاریخدر سال 1918، موجی از آنفلونزا به نام آنفلونزای اسپانیایی بیماری همه گیری در جهان به وجود آورد که به سرعت شیوع پیدا می کرد و همه را می کشت. افراد پیر، جوان، بیمار و سالم همگی به این بیماری مبتلا می شدند و دست کم 10% از بیماران جان خود را از دست می دادند.
آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری متغیر است ولی باورها براین است که یک سوم از جمعیت دنیا مبتلا شدند و دست کم پنجاه میلیون نفر جان خود را از دست دادند به طوری که انفلونزای اسپانیایی به مرگبارترین بیماری مسری عصر مدرن تبدیل شد. با این که در آن زمان لقب آنفلونزای اسپانیایی به این بیماری داده شد، بعید است که محل بروز این ویروس از اسپانیا باشد. این نوشته در مورد بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ جهان است.
میکروب ها: باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل های تک سلولی (پروتوزوآ)اصطلاح «میکروب» به مجموعه ی موجودات میکروسکوپی شامل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و پروتوزوآ ها اطلاق می شود. میکروب ها، موجودات بسیار کوچکی هستند که بدون ابزارهای اختصاصی، که میکروسکوپ نامیده می شوند، نمی توان آنها را مشاهده کرد. میکروسکوپ، تصویر میکروب ها را صدها و هزاران بار بزرگتر کرده و در نتیجه آنها را قابل رویت می نماید. بسیاری از این میکروب ها منجر به ایجاد بیماری در انسان و دیگر جانوران می شوند. در این نوشته با انوا میکروب‌ها آشنا شوید.
مقایسه‌ی پاندمی کووید-19 (ویروس کرونا) با پاندمی های تاریخبا مشاهده‌ی موارد جدیدی از بیماری جدید کروناویروس، موسوم به کووید-19 که روز به روز در حال گسترده تر شدن است، مقایسه‌ی آن با دیگر پاندمی های اخیر امری طبیعی است.بعنوان مثال، در سال 1918 آنفولانزا پیش از آنکه فروکش نموده و تحت کنترل در آید، چیزی نزدیک به یک سوم جمعیت جهان را مبتلا کرد. سپس ویروس های تهدید کننده‌ی دیگری از ناکجا آباد ظاهر شدند: ویروس سندرم حاد شدید تنفسی (SARS)؛ ویروس آنفولانزای H1N1 در سال 2009 و ویروس ابولا. شایان ذکر است که در نهایت ما همه‌ی آنها را تحت کنترل در آوریم.اما گسترش یک بیماری وابستگی بسیاری به محیط دارد؛ نحوه‌ی ابتلا به بیماری، میزان کشندگی و مسری بودن آن، سطح بهداشت مردم و زمان پیدایش واکسن یا درمان برای آن بیماری از جمله عوامل تاثیر گذار بر گسترش یک بیماری می باشند. در این نوشته با دیگر پاندمی‌های تاریخ آشنا شوید.
داستان ویروس جدید خوکی چیست؟اخیرا خبر یک ویروس جدید خوکی منتشر شده است و در تب و تاب ویروس کرونا، باعث جلب توجه شده است. در این مقاله این ویروس قدیمی را بررسی می کنیم و به این نتیجه می رسیم که جای نگرانی وجود ندارد.
 
5. مسائل پیرامون بحران همه‌گیر ویروس کرونانقشه کشورهای درگیر با ویروس کرونا
 
جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوامهمزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان که منجر به کووید-19 می­‌شود، خبرگزاری­‌های رسمی بهداشت تاکید دارند که شستن مداوم و صحیح دست­‌ها یکی از موثرترین روش­‌های پیشگیری از شیوع عفونت و بیماری است. طبق توصیه­‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، باید به‌­منظور جلوگیری از شیوع میکروب‌ها دست کم 20 ثانیه دستان خود را ضدعفونی کنیم. می­‌توان برای زدودن میکروب از مواد الکلی برای ضدعفونی دست‌­ها استفاده کرد که دست کم حاوی الکل 60% باشد اما هیچ‌­چیز به‌­اندازه­‌ی آب و صابون در پاک کردن گرد و غبار یا مواد شیمیایی مضر موثر نیست. به­‌علاوه، مواد ضدعفونی­‌کننده تمام گونه­‌های میکروب را از بین نمی­‌برد.
با این­که شستن مداوم دست­‌ها روشی مطمئن برای دور کردن بیماری است، به‌­گفته­‌ی متخصصین امراض پوست می­‌تواند منجر به خشکی پوست یا تشدید آن شود. در این نوشته راه‌های مقابله با خشکی پوست دست را بخوانید.
دهیدراسیون (کم‌­آبی بدن) چیست و چگونه درمان می‌شود؟دهیدراسیون به به معنی کمتر بودن میزان آب ورودی بدن در مقایسه با میزان آب خروجی است. در صورت عدم درمان، این عارضه می­‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. کودکان و افراد بالای 65 سال، بیشتر در معرض کم­‌آبی هستند. احتمالا بدن شما در صورت داشتن علائم آنفلوانزا یا کروناویروس، دچار کم‌­آبی خواهد شد. در این نوشته با راه‌های درمان کم‌آبی آشنا می‌شوید.
تاثیر استرس روی سیستم ایمنی بدنافراد زیادی به تجربه دریافته‌­اند که بین اضطراب و بیماری ارتباط وجود دارد. هنگامی که در خانه یا محل کار دچار اضطراب می‌شویم، سرماخوردگی، آنفلونزا، تبخال و حساسیت تشدید می­‌شود. به همین دلیل ویروس کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. افراد مبتلا به ویروس کرونا اگر تحت استرس قرار بگیرند دچار تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این نوشته بررسی می کند که استرس می تواند چه تاثیرات مخربی روی سیستم دفاعی و ایمنی بدن داشته باشد.
اضطراب (استرس مخرب و شدید) ناشی از ویروس کرونااکنون نه تنها کشور ما، بلکه همه جهان با بیماری جدیدی مواجه شده است. این بیماری کووید 19 (COVID-19:  COrona VIrus Disease 2019) نامیده شده که به کرونا معروف شده است زیرا ویروس جدیدی از نسل کروناویروس ها موجب ایجاد آن است. برای این بیماری تاکنون نه تنها درمان قطعی در اختیار نداریم، بلکه حتی اطلاعات ما در مورد آن هم بسیار کم است. اخبار بیماری و فوت، در کنار این واقعیت که بسیاری از افراد ممکن است تا دو هفته یا بیشتر ناقل ویروس باشند و حتی خودشان هم از آلودگی خودشان آگاه نباشند، موجب شده است تا ترس و استرس بسیاری برای افراد در مواجه با این ویروس ایجاد شود. استرس به این دلیل به وجود می آید که ما آینده و زندگی خودمان یا عزیزانمان را در خطر می بینیم. این نوشته را بخوانید تا با اضطراب ناشی از ویروس کرونا مقابله کنید.
اثرات استرس ناشی از ویروس کرونا روی کودکان و کاهش آنامروزه با افزایش میزان شیوع بیماری کووید-19 در ایران و جهان، انتشار اخبار مربوط به آن، بحث قرنطینه خانگی موضوعی همگانی و حتی جهانی شده است. این مباحث متاسفانه در حضور کودکان نقل می شود و برای دنیای کوچک آنها این خبرها، مانند اخبار آخر الزمانی است و استرس زیادی را برای کودکان به همراه خواهد داشت. آنها ممکن است احساس کنند که دنیا به پایان رسیده و دیگر به حالت عادی باز نخواهد گشت. این نوشته را بخوانید تا بتوانید به کودکان خود در کنترل و کاهش استرس کمک کنید.
کنترل و کاهش استرس ناشی از ویروس کرونااسترس با افزایش ترشح کورتیزول همراه است که بسته به میزان کورتیزول ترشح شده، واکنش هایی را در بدن ایجاد می کند. در گذشته های دور این هورمون می بایست ما را برای مقابله با حمله حیوان وحشی، دشمن، و یا فرار از موقعیت خطرناک آماده می کرد. این هورمون موجب ایجاد آمادگی جسمانی بیشتر و تولید انرژی برای واکنش سریعتر و قوی تر در برابر خطر می شود. اما در شرایط فعالی این استرس اگر طولانی باشد، می تواند منجر به اضطراب بشود که آثار بسیار مخربی در بدن ما دارد. در این نوشته بخوانید که چطور می توانیم استرس ناشی از شیوع همه گیر کروناویروس را کنترل کنیم و کاهش دهیم.
تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کروناترس از ویروس کرونا منجر به افزایش جستجو های آنلاین شده است و اطلاعات نادرست زیادی در مورد چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن مشاهده می‌شود. آیا غذاهایی وجود دارد که بتوانند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کنند؟ آیا ویتامین‌ها می‌توانند کمک کنند؟ سیستم ایمنی، شبکه پیچیده از سلول‌ها، ارگان‌ها و بافت‌ها است که با هم همکاری می‌کنند تا از بدن در برابر عفونت محافظت کنند. در حالی که ژنتیک نقش بسیار مهمی دارد، اما از مطالعه دوقلوها می‌دانیم که قدرت سیستم ایمنی ما تا حد زیادی تحت تاثیر فاکتورهای غیروراثتی است. میکروب‌هایی که در طول زندگی در معرض آن‌ها هستیم و فاکتور های سبک زندگی، مانند استرس، خواب، رژیم غذایی و ورزش نقش بسیار مهمی را در تقویت واکنش سیستم ایمنی ما ایفا می‌کنند.
استرس ناشی از ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن شیوع بیماری کورونا ویروس 2019 (COVID-19) ممکن است برای افراد استرس‌زا باشد. ترس و نگرانی در مورد یک بیماری می تواند بسیار زیاد باشد و باعث ایجاد احساسات شدید در بزرگسالان و کودکان شود. مقابله با استرس، باعث می شود شما، افرادی که به آنها اهمیت می دهید و جامعه‌تان قوی‌تر شوید. با خواندن این نوشته با راه‌های مقابله با استرس ناشی از ویروس کرونا آشنا شوید.
 
 
6. آزمایش و تست کرونانتیجه آزمایش کرونا
تست آنتی‌بادی (سرولوژی) چیست؟تست‌های سرولوژیک تست‌هایی هستند که در خون به دنبال آنتی‌بادی می‌گردند. این تست‌ها می‌توانند شامل چندین روش آزمایشگاهی باشند. انواع مختلفی از تست‌های آنتی‌بادی برای تشخیص بیماری‌های مختلف استفاده می‌شوند.
برای تشخیص کرونا، آزمایش PCR بهتر است یا آنتی بادی؟ممکن است انجام تست توسط آزمایشگاه 24 ساعت طول بکشد اما شما احتمالا تا چند روز نتایج خود را دریافت نخواهید کرد. تست های آینده ممکن است سریع تر باشند.
تست یا آزمایش آنتی بادی کرونا چیست؟این آزمایش حضور آنتی بادی ها، پروتئین هایی که در پاسخ به عفونت ها ساخته می شوند، را بررسی می کنند. آنتی بادی ها در خون افرادی که بعد از ابتلا به عفونت آزمایش می شوند، شناسایی می گردند؛ این پروتئین ها تلاش بدن برای مبارزه با یک عفونت به خصوص را نشان می دهند.
آزمایش های کرونا تا چه اندازه قابل اطمینان است؟آزمایش کووید-19 بازتاب زیادی در اخبار پیدا کرده است. اولین و ضروری­ ترین تمرکز روی بالا بردن دسترسی به انجام آزمایش است تا افرادی که در حال حاضر مبتلا به بیماری هستند تشخیص داده شوند. اما حالا تست­ های دیگر هم روی کار آمده است. تست آنتی بادی، که علائم بروز بیماری در گذشته را در افراد نشان می­ دهد، در دسترس قرار گرفته است.
تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش کرونابه طور کلی آزمایش تشخیص ویروس کرونا یا بیماری کووید-19 با دو روش آزمایش تشخیص عفونی (مولکولی یا PCR) و آزمایش آنتی بادی یا پادتن امکان پذیر است. باید گفت که هیچ تستی همیشه بی­‌نقص نیست. گاهی ممکن است نتیجه­‌ی تمام آزمایشات به اشتباه مثبت (نتیجه­ ی آزمایش باید منفی باشد چون مبتلا به کووید-19 نیستید اما مثبت در می­ آید) یا منفی نشان داده شود (نتیجه­ ی آزمایش باید مثبت باشد چون به کووید-19 مبتلا هستید اما نتیجه منفی در می­ آید). گاهی نتیجه قطعی نیست (نتیجه روشن نیست و نمی­ دانید مثبت است یا منفی).
تست های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟احتمالا اخیرا اخبار زیادی درمورد تست ویروس کرونا به گوشتان خورده است. در ادامه اطلاعاتی درمورد انواع و مراحل تست های تشخیصی کرونا آمده است.




:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: